Blog

Dlaczego witamina C jest tak ważna dla zdrowia?

O tym, że witamina C jest niezbędna dla zdrowia, wie każdy z nas. Kojarzy nam się ona przede wszystkim ze wspomaganiem leczenia jesiennych przeziębień. Tymczasem jej właściwości lecznicze są o wiele szersze. Niestety nasz organizm, podobnie jak świnek morskich, małp i niektórych gatunków nietoperzy, w procesie ewolucji utracił zdolność syntezowania tej cennej witaminy, dlatego musimy ją na bieżąco dostarczać z pożywieniem.
Choć witamina C występuje w bardzo wielu produktach spożywczych, to jest bardzo nietrwała- łatwo ulega zniszczeniu pod wpływem działania światła, wysokiej temperatury i innych czynników, dlatego wiele osób cierpi na jej niedobór. Sprawdź, w jaki sposób witamina C wspomaga organizm i skąd ją czerpać.

Jak działa witamina C?
Witamina C rozpuszcza się w wodzie, a jej nadmiar jej wydalany z ustroju z moczem. Nie jest ona więc magazynowana, stąd konieczność codziennego jej dostarczania do ustroju.
Bierze ona udział w bardzo wielu reakcjach biochemicznych zachodzących w ciele człowieka każdego dnia. Jest aktywatorem wielu enzymów oraz hormonów. Odgrywa znaczące role w takich procesach jak synteza oraz aktywacja adrenaliny, synteza kolagenu, oraz karnityny. Tym samym to również od jej podaży zależy stan powstającej z kolagenu tkani łącznej budulca dla skóry, naczyń krwionośnych, zębów, kości oraz chrząstek.
Ponadto jest silnym antyoksydantem chroniącym komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, czyli reaktywnych form tlenu. Czyni ją to cennym czynnikiem chroniącym przed chorobami serca, nowotworami oraz spowalniającym procesy starzenia się komórek.
Najpowszechniej znane są jej właściwości wspomagające leczenie infekcji. Wynikają one ze wspomagania przez tę witaminę funkcji układu immunologicznego, którego prawidłowe funkcjonowanie jest ratunkiem w leczeniu właściwe wszystkich chorób w tym również tych najcięższych- nowotwór i chorób autoimmunologicznych. W toku badań stwierdzono obecność witaminy C w śledzionie, która stanowi część układu odpornościowego, gdzie produkowane są limfocyty.
Dowiedziono również, że witamina C obniża zły cholesterol (LDL) oraz trójglicerydy. Jednocześnie pomaga ponieść poziom dobrego cholesterolu (HDL) we krwi. Ma to ogromne znaczenie w profilaktyce takich chorób jak miażdżyca, zawał serca, udar mózgu, choroba wieńcowa oraz nadciśnienie tętnicze.
Jakie są naturalne źródła witaminy C?
Najlepszymi naturalnymi źródłami tej cennej dla zdrowia witaminy są oczywiście świeże warzywa i owoce. Znajdziemy ją właściwie we wszystkich, jednak niektóre gatunki odznaczają się jej szczególnie wysoką zawartością. Należą do nich:
– owoce dzikiej róży,
– czarna porzeczka,
– natka pietruszki,
– papryka,
– kalarepa,
– brukselka,
– brokuły,
– kalafior,
– kapusta,
– szpinak,
– truskawki,
– owoce cytrusowe (pomarańcze, cytryny, limonki, grejpfruty).
Dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej na witaminę C waha się w granicach od 50 do 100 mg na dobę w zależności od płci, wieku i stanu zdrowia. Wiadomo jednak na pewno, że znacznie wzrasta ono, gdy jesteśmy chorzy oraz podczas rekonwalescencji po chorobie, kiedy organizm jest osłabiony, a także u osób starszych i kobiet w ciąży oraz matek karmiących. Niestety w bardzo dużym stopniu niszczy ją palenie papierosów i picie alkoholu, dlatego u osób stosujących te używki dostarczana każdego dnia dawka witaminy powinna być znacznie wyższa.
Czy można przedawkować witaminę C? W postaci naturalnej jest to praktycznie niemożliwe. Jednak może się zdarzyć przy zażywaniu syntetycznych preparatów ją zawierających. Za zbyt dużą dawkę uważa się ponad 1000 mg na dobę. Po jej przekroczeniu pojawiają się nieprzyjemne dolegliwości ze strony układu pokarmowego takie jak bóle żołądka i brzucha oraz uporczywe biegunki.
Na całym świecie można znaleźć sensacyjne doniesienia na temat bardzo wysokiej skuteczności działania witaminy C w przypadku ciężkich chorób takich jak nowotwory. Znane są przypadki wyzdrowienia pacjentów w stanach terminalnych. Nie udowodniono jednak ponad wszelką wątpliwość, że taki stan rzeczy nastąpił wyłącznie w wyniku zażywania dużych dawek witaminy C. Ciągle jednak prowadzone są badania naukowe na ten temat, dlatego zdecydowanie warto śledzić najnowsze doniesienia.
Z pewnością jednak wzbogacenie swojej codziennej diety w warzywa i owoce będące nie tylko źródłem cennej dla zdrowia witaminy C, ale również innych witamin, minerałów, enzymów i antyutleniaczy przyczyni się do poprawy naszej odporności i zachowania dobrej kondycji. Warto więc zamiast po piwo, chipsy czy papierosa sięgnąć raczej po sok z czarnej porzeczki, pomarańczę lub surówkę warzywną.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *